Taxíky sú lacnejšie ako dotované prímestské autobusy!!!

Autor: Ivan Sedliacik | 17.4.2014 o 14:57 | Karma článku: 9,47 | Prečítané:  1182x

Dotačná politika štátu a samosprávy je chorá. Z našich daní sa financujú tzv. výkony vo verejnom záujme v prímestskej autobusovej doprave. Kvôli zle nastaveným pravidlám samosprávy a zmluvných prepravcov môže byť na niektorých linkách paradoxne lacnejší taxík ako autobus. Pozrite si príklad.

Obec Špania Dolina je vzdialená 10 km od Banskej Bystrice a má 192 obyvateľov. Do obce chodí autobus 3x denne (Karosa pre 60 ľudí) a priemerne sa v ňom vezú 5 ľudia vrátane šoféra. Cena lístka je 0,55 eur (dieťa 0,4 eur a dospelý 0,7 eur). Samosprávny kraj (BBSK) dáva na výkony vo verejnom záujme ročne 18 mil. eur a teda “virtuálny” podiel na Španiu Dolinu je 5 262 eur.

Komerčná cena jazdy taxíkom po tej istej trase vyjde na 8 eur. Našich štyroch pasažierov teraz posadíme do taxíka a predstavíme si, že samospráva bude naozaj podporovať verejný záujem, dohodne sa s taxi službou na rámcovej zmluve a objedná si od nej výkony. Majiteľ firmy samozrejme ešte zníži cenu o 20 %, aby mu túto lukratívnu zákazku nezobrala konkurencia. Od zľavnenej ceny 6,4 eur odpočítame 2,2 eur výnosy (štyria cestujúci x 0,55 eur). Dostávame sa už k samotnej dotácii a to vo výške 4,2 eur na „jazdu“. Náš „taxi spoj“ chodí 3 x denne x 365 dní do roka, ročná dotácia bude teda 4599 eur. Toto všetko pri 50% obsadenosti taxíka. Ročná úspora na dotácii – 663 eur.

Tento príklad sa samozrejme nedá generalizovať na všetky linky v kraji. Poukazuje však na to, že je potrebné, aby samosprávny kraj a dopravca mal aj menšie autobusy (s lacnejšou prevádzkou) a svoju sieť liniek optimalizovali nie podľa dotačných kilometrov, ale podľa potrieb cestujúcich. Nedochádzalo by totiž k takému plytvaniu ako každý deň na našej trase Banská Bystrica - Špania Dolina, keď v rovnaký čas idú súbežne 4 autobusy (v každom 4 pasažieri ) prvých 8 kilometrov a potom každý z nich ide do “svojej” obce ďalšie 2 až 10 km, pričom všetky 4 obce sú po ceste. Úradníka treba poslať na školenie do Ryanairu, aby videl, ako sa pracuje s optimalizáciou trás a napĺňaním zákazníckych potrieb.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

DOMOV

Prišli sme o tretinu sestier a nové neprichádzajú

Aby sme mali viac sestier, treba im zvýšiť platy, rozšíriť kompetencie a umožniť im pracovať aj na skrátený úväzok, tvrdia experti.

KOMENTÁRE

Táto krajina nie je pre chorých

Hádzať vinu na personál je často hľadaním nesprávneho vinníka.

TECH

Archeológ: Je to prvýkrát, čo Slováci skúmajú čosi také významné

Vedci očakávajú zásadné objavy, tvrdí Drahoslav Hulínek.


Už ste čítali?