Taxíky sú lacnejšie ako dotované prímestské autobusy!!!

Autor: Ivan Sedliacik | 17.4.2014 o 14:57 | Karma článku: 9,47 | Prečítané:  1178x

Dotačná politika štátu a samosprávy je chorá. Z našich daní sa financujú tzv. výkony vo verejnom záujme v prímestskej autobusovej doprave. Kvôli zle nastaveným pravidlám samosprávy a zmluvných prepravcov môže byť na niektorých linkách paradoxne lacnejší taxík ako autobus. Pozrite si príklad.

Obec Špania Dolina je vzdialená 10 km od Banskej Bystrice a má 192 obyvateľov. Do obce chodí autobus 3x denne (Karosa pre 60 ľudí) a priemerne sa v ňom vezú 5 ľudia vrátane šoféra. Cena lístka je 0,55 eur (dieťa 0,4 eur a dospelý 0,7 eur). Samosprávny kraj (BBSK) dáva na výkony vo verejnom záujme ročne 18 mil. eur a teda “virtuálny” podiel na Španiu Dolinu je 5 262 eur.

Komerčná cena jazdy taxíkom po tej istej trase vyjde na 8 eur. Našich štyroch pasažierov teraz posadíme do taxíka a predstavíme si, že samospráva bude naozaj podporovať verejný záujem, dohodne sa s taxi službou na rámcovej zmluve a objedná si od nej výkony. Majiteľ firmy samozrejme ešte zníži cenu o 20 %, aby mu túto lukratívnu zákazku nezobrala konkurencia. Od zľavnenej ceny 6,4 eur odpočítame 2,2 eur výnosy (štyria cestujúci x 0,55 eur). Dostávame sa už k samotnej dotácii a to vo výške 4,2 eur na „jazdu“. Náš „taxi spoj“ chodí 3 x denne x 365 dní do roka, ročná dotácia bude teda 4599 eur. Toto všetko pri 50% obsadenosti taxíka. Ročná úspora na dotácii – 663 eur.

Tento príklad sa samozrejme nedá generalizovať na všetky linky v kraji. Poukazuje však na to, že je potrebné, aby samosprávny kraj a dopravca mal aj menšie autobusy (s lacnejšou prevádzkou) a svoju sieť liniek optimalizovali nie podľa dotačných kilometrov, ale podľa potrieb cestujúcich. Nedochádzalo by totiž k takému plytvaniu ako každý deň na našej trase Banská Bystrica - Špania Dolina, keď v rovnaký čas idú súbežne 4 autobusy (v každom 4 pasažieri ) prvých 8 kilometrov a potom každý z nich ide do “svojej” obce ďalšie 2 až 10 km, pričom všetky 4 obce sú po ceste. Úradníka treba poslať na školenie do Ryanairu, aby videl, ako sa pracuje s optimalizáciou trás a napĺňaním zákazníckych potrieb.

Páčil sa Vám tento článok? Pridajte si blogera medzi obľúbených a my Vám pošleme email keď napíše ďalší článok
Pridaj k obľúbeným

Hlavné správy

ŠPORT

Slovan nemá peniaze ani hráčov a stráca to najcennejšie. Fanúšikov

Viac ako o postupe do play off sa začína hovoriť, či klub vôbec dohrá sezónu v KHL.

EKONOMIKA

U. S. Steel odchádza, o košickú fabriku bojujú Třinecké železárny

U. S. Steel predáva košické železiarne.

KOMENTÁRE

Úbohá stredná trieda, tá sa vo Ficovom vlaku nevezie zadarmo

Ak sa niektorí chcú mať závratne dobre, musia sa tí ostatní mať horšie.


Už ste čítali?